مدت زمان آموزش برنامه نویسی به عوامل گوناگونی بستگی دارد ولی بیشتر از هرچیزی علاقه می‌خواهد و پشتکار.

فکر کنید پایین صخره‌ی بلندی ایستاده‌اید و می‌خواهید هرطور که شده خودتان را به بالای صخره برسانید ولی دقیقا نمی‌دانید چقدر زمان برای رسیدن به آن بالا نیاز دارید و چه کارهایی بهتر است بکنید تا به هدف برسید؟ راهنمایتان از تجهیزاتی که احتیاج دارید صحبت می‌کند ولی درنهایت به شما می‌گوید، بهترین چیزهایی که می‌تواند تو را به بالای صخره برساند انگیزه، علاقه و پشتکار است. یادگیری برنامه نویسی نیز چندان تفاوتی با صخره‌نوردی ندارد.

مدت زمان آموزش برنامه نویسی

کوله‌بارتان را آماده کنید؛ مسیر سختی پیش رو است

صخره‌نوردی کفش مناسب می‌خواهد و یک‌سری وسایل و تجهیزات تخصصی و کسی که می‌خواهد پا در این مسیر بذارد باید از قبل همه چیز را آماده کرده باشد. برای شروع آموزش برنامه نویسی نیز باید از قبل به فکر تهیه‌ی مقدمات باشید. بهتر است قبل از شروع آموزش برنامه نویسی ، با یک فرد آشنا به مسیر مشورت کنید و اطلاعات مورد نیازتان را جمع‌آوری کنید.

قبل از شروع صخره‌نوردی باید زمینه‌ی مورد علاقه‌تان را مشخص کنید و ببینید آیا می‌خواهید سنگ‌نوردی کنید، به دنبال دیواره‌نوردی بروید یا به شاخه‌ی سرطناب علاقه دارید؟ برای شروع برنامه نویسی نیز باید زمینه‌ی مورد علاقه‌تان را انتخاب کنید و ببینید آیا به برنامه نویسی تحت وب علاقه دارید، می‌خواهید برنامه نویسی اندروید را دنبال کنید یا تمام فکر و ذکرتان به دنبال برنامه نویسی دسکتاپ است؟

مدت زمان آموزش برنامه نویسی

 

بحث سال و ماه نه! بحث سر اراده‌ی یک برنامه نویس است

بگذارید همین اول کار تکلیف خودمان و شما را روشن کنیم. مدت زمان آموزش برنامه نویسی براساس یک‌سری قاعده و قانون مشخص تعیین نمی‌شود و پای خیلی چیزها درمیان است. پس قرار نیست یک ماشین حساب دست بگیرید و با جمع‌‌، تفریق، ضرب و تقسیم به عدد قطعی برای روزهایی که باید درحال یادگیری باشید، برسید.

خیلی چیزها بدون این‌که فکرش را بکنید روی مدت زمان آموزش برنامه نویسی تاثیر دارند و عواملی هم هستند که با این‌که اصلا تصور نمی‌کنید، تاثیر چندانی روی یادگیری شما ندارند. هدف ما در این مقاله دقیقا این است که شما و عوامل تاثیرگذار روی مدت زمان یادگیری برنامه نویسی را روبه‌روی هم بنشانیم و بهتان بگوییم هرکدام از این عوامل چه نقشی را در مسیر آموزش ایفا می‌کنند.

این مقاله به شما کمک میکند تا دیدی کلی از زبان های برنامه نویسی داشته باشید

معرفی کامل انواع زبان‌های برنامه نویسی

برای آموزش هر زبان برنامه نویسی چند ساعت وقت لازم است؟

فرقی نمی‌کند می‌خواهید برنامه نویس اندروید شوید، برنامه‌های دسکتاپ بنویسید یا به نوشتن برنامه‌های تحت وب علاقه دارید؛ درهر صورت بهتر است اول با HTML و CSSآشنا شوید.

HTML یک زبان نشانه‌گذاری است و به شما کمک می‌کند تا با چهارچوب صفحات وب آشنا شوید.

CSS نیز زبانی است که وظیفه‌ی زیباسازی صفحه‌های وب را به‌عهده دارد.

یادگیری HTML وcss حدودا یک ماه طول می‌کشد. البته این یک ماه که می‌گوییم کاملا نسبی است و ممکن است باتوجه به شرایط و موقعیت هرکس تغییر کند.

یادگیری بقیه‌ی زبان‌های برنامه نویسی نیز زمان خیلی مشخصی ندارد فقط به‌طور متوسط می‌توان گفت با صرف چقدر زمان می‌توانید زبان‌های برنامه نویسی را درحد نیاز یاد بگیرید. در ادامه در مورد مدت زمان آموزش زبان‌های برنامه نویسی پرطرفدار کمی توضیح می‌دهیم.

پیشنهاد این مقاله : آشنایی با شغل و آموزش برنامه نویسی

مدت زمان آموزش زبان برنامه نویسی جاوا

جاوا یک زبان چند سکویی و البته بسیار پرطرفدار است. برنامه‌های جاوا را هرجا که بخواهید می‌توانید اجرا کنید و همین مسئله باعث می‌شود هم بین برنامه نویس‌های اندروید طرفدار داشته باشد و هم برنامه نویسان تحت وب با تمام وجود بخواهندش. مدت زمان یادگیری جاوا به پیش‌زمینه‌ای که دارید بستگی دارد ولی درکل می‌توان گفت باصرف 100 تا 120 ساعت زمان می‌توانید جاوا را درحد مقدماتی یاد بگیرید.

اگر بخواهید به آموزش سطح متوسط جاوا فکر کنید باید حدودا 250 تا 300 ساعت زمان بگذارید. 15 تا 30 ساعت را باید صرف یادگیری اصول و مقدمات کنید و با 265 تا 285 ساعت تمرین، جاوا را درحد متوسط یاد بگیرید. ناگفته نماند که یادگیری پیشرفته‌ی جاوا چیزی در حدود 1000 تا 1500 ساعت زمان می‌برد.

مدت زمان آموزش زبان برنامه نویسی پایتون

می‌خواهیم از مدت زمان یادگیری پایتون حرف بزنیم؛ یک زبان برنامه نویسی که به‌دلیل سادگی و گستردگی‌اش این روزها طرفداران زیادی دارد و خیلی‌ها دل‌شان می‌خواهد برنامه نویسی به زبان پایتون را یاد بگیرند. اگر 90 ساعت وقت بگذارید می‌توانید پایتون را درحد مقدماتی یاد بگیرید. البته آموزش پیشرفته‌ی پایتون چیزی حدود 1200 ساعت زمان می‌برد.

مدت زمان آموزش زبان برنامه نویسی PHP

می‌خواهید با زبان برنامه نویسی PHP آشنا شوید؟ پس بهتر است حدود 80 ساعت وقت آزاد پیدا کنید تا PHP را درحد مقدماتی یاد بگیرید. یادگیری متوسط PHP حدودا 150 تا 250 ساعت زمان می‌برد و اگر می‌خواهید این زبان را درحد پیشرفته و عالی یاد بگیرید باید حدود 500 تا 1000  ساعت زمان بگذارید. البته فراموش نکنید زمان‌های تمرین هم روی این ساعت‌ها حساب شده است چون دراصل خواندن یا شنیدن اصول و مبانی پایه‌ی برنامه نویسی، بدون انجام تمرین شما را به جایی نمی‌رساند.

آموزش برنامه نویسی پایتون

مدت زمان آموزش جاوا اسکریپت

پیش نیازهای اصلی یادگیری جاوا اسکریپت، همان CSS و HTML بودند که کمی بالاتر در موردشان حرف زدیم. اگر فرض کنیم که شما این دو زبان نشانه‌گذاری و استایل دهی را یاد گرفته‌اید؛ باید حدود 100 ساعت زمان بگذارید تا جاوا اسکریپت را درحد مقدماتی یاد بگیرید. برای یادگیری متوسط 200 و برای حرفه‌ای شدن باید 1000 ساعت وقت بگذارید.

فراموش نکنید که:

  • ساعت‌هایی که ما برای مدت زمان یادگیری برنامه نویسی پیشنهاد دادیم تقریبی هستند، فرض بر این بوده است که شما هیچ چیزی از برنامه نویسی نمی‌دانید و هیچ پیش‌زمینه‌ی قبلی نیز ندارید. اگر شما در مدرسه یا دانشگاه کمی برنامه نویسی خوانده‌اید یا چند پروژه‌ی کوچک انجام داده‌اید، الان برای یادگیری به زمان کمتری نیاز دارید.
  • خیلی‌ها روی یک زبان برنامه نویسی حسابی دقیق می‌شوند و تا زیروبمش را بیرون نکشند راضی نمی‌شوند. البته بعد از مدتی به گذشته فکر می‌کنند و از کرده‌شان پشیمان می‌شوند چراکه می‌فهمند لازم نبود اینقدر روی یادگیری جزئیات پافشاری کنند و اگر پروژه‌محور یاد می‌گرفتند هم در وقت‌شان صرفه‌جویی می‌شد و هم انرژی‌شان به هدر نمی‌رفت. پس مثل چسب به یک زبان برنامه نویسی نچسبید و سعی کنید متناسب با پروژه‌هایی که رویشان کار می‌کنید زمان بگذارید و یاد بگیرید.

آموزش برنامه نویسی

پیشنهاد مقاله: آموزش سی شارپ یا آموزش جاوا؟ مقایسه کامل دو زبان برنامه نویسی

پیشنهاد مقاله: پایتون بهتر است یا سی شارپ؟

تاثیر زمان روزانه روی مدت زمان آموزش برنامه نویسی

از دو نفر پرسیدند چقدر طول کشید تا برنامه نویسی را یاد گرفتید؟ اولی گفت بیشتر از یک سال و دومی گفت حدود دو ماه. شاید تعجب کنید و بگویید چنین چیزی غیرممکن است و حتما یکی از این دو نفر دارد دروغ می‌گوید. باید بگوییم خیر؛ هر دو نفر صادقانه و بدون اغراق جواب دادند و همه چیز به زمانی که به‌صورت روزانه برای یادگیری برنامه نویسی اختصاص دادند، برمی‌گردد.

یکی شاغل است و روزی بیشتر از 8 ساعت کار می‌کند و آن نفر دیگر بیکار است و تمام هم و غمش را روی یادگیری برنامه نویسی گذاشته است. نفر اول در خوش‌بینانه‌ترین حالت می‌تواند 3 ساعت را به یادگیری و تمرین بپردازد ولی نفر دوم روزی 6 تا 8 ساعت وقت صرف آموزش و تمرین برنامه نویسی می‌کند.

نفر دوم به‌صورت پیوسته و باسرعت روبه جلو می‌رود ولی نفر اول باید با یک ذهن پرمشغله و بعد از چند ساعت کار بیرون از منزل، تازه به فکر یادگیری برنامه نویسی باشد. خب خدا رو شکر که زود قضاوت نکردید و بعد از سنجیدن شرایط دیدید هر دو نفر راست می‌گویند. بحث بر سر این است که یادگیری برنامه نویسی برای نفر اول در اولویت است ولی نفر دوم هروقت بتواند و روزگار یاری کند، سری به جزوه‌های برنامه نویسی‌اش می‌زند.

معجزه‌ی تمرین و تکرار در آموزش برنامه نویسی

جام تمرین و تکرار را باید بااختلاف زیاد به معلم‌های کلاس اول بدهند چون آن‌ها بیشتر از هر کس دیگری از جادوی تکرار باخبر بودند و مجبورمان می‌کردند چندین و چند بار از روی حروف و کلمه‌ها بنویسیم تا برای همیشه در خاطرمان بمانند. راستش را بخواهید دروازه‌های ذهن ما چندان سفت و محکم نیستند واطلاعات کمی بعد از این‌که وارد شدند چرخی می‌زنند و از همان در یا شاید هم یک در دیگر خارج می‌شوند. ذهن، فقط به آن‌هایی روی خوش نشان می‌دهد و برای همیشه نگهشان ‌می‌دارد که چندین بار پی‌درپی بیایند و بروند.

بنابراین نقش تمرین و تکرار را در یادگیری برنامه نویسی جدی بگیرید. تمرین و تکرار می‌تواند مدت زمان یادگیری برنامه نویسی را تاحد زیادی کوتاه کند. هرچه مطالب آموزشی برنامه نویسی را بیشتر به امان خدا رها کنید، بیشتر از یادتان می‌روند و برای یادآوری دوباره باید خیلی از مطالب را از اول بخوانید و دوره کنید. این‌کار می‌تواند به‌راحتی شما را در یک دور باطل بیاندازد که به این راحتی‌ها نتوانید از شرش خلاص شوید.

با افسانه‌ی ضریب هوشی و رابطه‌اش با آموزش برنامه نویسی خداحافظی کنید.

یکی از روزنامه‌نگارهای جسور نیویورک تایمز به نام خانم نلی بولز، سعی کرده شغل برنامه نویسی را تحلیل کند و حتی برای بررسی بیشتر، خودش به یادگیری برنامه نویسی مشغول شده است. خانم خبرنگار در مطلبش در روزنامه‌ی نیویورک تایمز می‌نویسد برنامه نویسی آن‌قدرها هم که برنامه نویسان ادعا می‌کنند کار جادویی و سختی نیست و بیشتر از هوش بالا به دقت و توجه احتیاج دارد.

باید بگوییم خانم بولز با دقت هرچه تمام‌تر به هدف زده است. درست است که برنامه نویسی یکی از دانش‌های تقریبا پیچیده است و برای مسلط شدن به زبان‌های این دانش باید یک عزم راسخ داشت؛ ولی واقعیت این است که هرکسی با داشتن یک ضریب هوشی متوسط هم می‌تواند از پس یادگیری برنامه نویسی بربیاید. فقط کافی است با تلاش زیاد روی هدفی که دارد تمرکز کند.

البته ناگفته نماند شاید ضریب هوشی مدت زمان آموزش برنامه نویسی یا هر دانش دیگری را کوتاه‌تر کند ولی اگر با علاقه و پشتکار همراه نباشد شما را به هیچ جا نمی‌رساند. پس به‌جای اندازه‌گیری میزان IQ و کارهایی از این دست، بهتر است به آموزش درست، اصولی و پیوسته فکر کنید.

آموزش برنامه نویسی

مسیر میان‌بر زبان انگلیسی برای آموزش برنامه نویسی

فرقی نمی‌کند کجا می‌خواهید بروید یا قصد یادگیری چه دانشی را دارید؛ زبان انگلیسی به مشعلی در دل تاریکی یک جنگل می‌ماند که مسیر شما را روشن می‌کند و راه را بهتر نشان‌تان می‌دهد. برای یادگیری برنامه نویسی نیز هرچه بیشتر زبان انگلیسی بدانید، آموزش راحت‌تری خواهید داشت و زودتر به هدف‌تان می‌رسید.

البته این‌ها را نمی‌گوییم که بابت ندانستن زبان انگلیسی نگران شوید! بلکه هدف‌مان این است که بگوییم هیچ وقت برای یادگیری زبان انگلیسی دیر نیست و حتی شما می‌توانید در حین آموزش برنامه نویسی، زبان انگلیسی را هم یاد بگیرید.

البته لازم نیست زبان انگلیسی را درحد عالی یاد بگیرید. فقط کافی است 2000 واژه‌ی انگلیسی پرکاربرد را به ذهن‌تان بسپارید و بعد از آن با کمی تکرار و تمرین ازپس درک متن‌های انگلیسی بربیایید.

دانستن زبان انگلیسی، مدت زمان یادگیری برنامه نویسی را کمی کوتاه‌تر می‌کند و ازطرفی فایده‌های زیر را هم نصیب‌تان می‌کند:

  • Documentation یا اسناد زبان‌های برنامه نویسی به زبان انگلیسی نوشته شده‌اند و اگر زبان بدانید از پس درک و فهم این اسناد برمی‌آیید.
  • اگر زبان انگلیسی بلد باشید کدهای زبان‌های برنامه نویسی را بهتر می‌فهمید و البته برای نوشتن کدها نیز مشکل کم‌تری خواهید داشت.
  • اگر با با زبان انگلیسی آشنا نیستید برای یادگیری زبان‌های برنامه نویسی باید فقط به منابع و نوشته‌های فارسی اکتفا کنید ولی اگر زبان یاد بگیرید می‌توانید روی اطلاعات سایت‌های آموزشی انگلیسی زبان نیز حساب کنید.
  • وقتی زبان انگلیسی‌ می‌دانید، می‌توانید وارد تالارهای گفت‌وگوی خارجی شوید، با برنامه‌نویس‌های انگلیسی زبان ارتباط داشته باشید و از دانسته‌ها و اطلاعات برنامه نویسی‌شان استفاده کنید.
  • زبان انگلیسی‌تان را قوی کنید و اخبار روز برنامه نویسی دنیا را ازطریق سایت‌های خارجی به‌دست آورید.
  • هستند کسانی که به زبان انگلیسی تسلط دارند و با گروه‌های برنامه نویس خارجی به‌صورت پروژه‌ای و فریلنسری همکاری می‌کنند.

 

سن فقط یک عدد است

مردم به سن دوجور نگاه می‌کنند:

  • دسته‌ی اول اعتقاد دارند هرچیزی سنی دارد و بهتر است یادگرفتنی‌ها را در سنین نوجوانی و نهایتا جوانی یاد بگیریم چون با افزایش سن قدرت یادگیری کم می‌شود و دیگر از مغز نمی‌توان انتظار چندانی داشت.
  • دسته‌ی دوم اعتقاد دارند سن فقط یک عدد است و نباید دست‌وپای انسان را برای شروع فعالیت‌های جدید و یادگیری ببندد.

و اما واقعیت چیست؟ حق با کدام دسته است؟ باید بگوییم حرف درست را گروه دوم می‌زنند. این روزها دانشمندان بررسی‌های زیادی روی ساختار و عملکرد مغز انجام داده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که مغز تا آخر عمر همان ظرفیت و انعطاف‌پذیری اولیه را دارد. یک عصب‌شناس معروف به‌نام آقای کپرمن حسابی روی نورون‌های مغز تحقیق کرده و به این نتیجه رسیده است که هرچه مغز در برابر اطلاعات جدیدتر قرار بگیرد و با چالش‌های بیشتری روبه‌رو شود، ورزیده‌تر و موثرتر عمل می‌کند.

راستش تمام این‌ها را گفتیم تا به شما ثابت کنیم سن روی مدت زمان یادگیری برنامه نویسی تاثیری ندارد و حتی اگر شما در اوج جوانی برنامه نویسی یاد بگیرید باز هم تا آخر عمر و روزی که کد می‌زنید باید درحال یادگیری باشید و خودتان را به‌روز کنید؛ بنابراین یادگیری، برای یک برنامه نویس شروع دارد اما پایان ندارد و سن هم نمی‌تواند روی مدت زمان یادگیری برنامه نویسی یا نحوه‌ی یادگیری تاثیر داشته باشد.

برای آشنایی با برنامه نویسی به بوت کمپ آموزش برنامه نویسی مراجعه کنید.

تاثیر ریاضیات بر مدت زمان آموزش برنامه نویسی

ریاضی‌تان خیلی خوب نیست و با این وجود فکر می‌کنید در یادگیری برنامه نویسی به مشکل برمی‌خورید؟ بهتر است بدانید کاملا در اشتباه هستید. دانستن ریاضیات برای یادگیری برنامه نویسی خوب و مفید است، چون:

  • تفکر منطقی را تقویت می‌کند.
  • داشتن تفکر منطقی باعث می‌شود برای رسیدن به راه حل‌ها و نوشتن کدهای جدید عملکرد بهتری داشته باشید.

همان‌طور که گفتیم خیلی خوب است کسی که می‌خواهد برنامه نویسی یاد بگیرد، دانش ریاضیات بالایی داشته باشد ولی واقعا اجباری درکار نیست و شما با اطلاعات معمولی یا حتی کم ریاضی هم می‌توانید برنامه نویسی یاد بگیرید و البته موفق هم بشوید.

البته کمی دانستن اصول جبر، توابع و … خوب و کمک‌کننده است ولی اگر حتی در این حد هم ریاضی نمی‌دانید خیلی نگران نباشید چون این روزها باکمک کتابخانه‌های زبان‌های مختلف می‌توانید مشکلات برنامه نویسی و کدزدن‌تان را کمتر کنید.

اگر با تمام این اوصاف باز هم می‌خواهید ریاضی‌تان را تاحدودی تقویت کنید می‌توانید همزمان با یادگیری برنامه نویسی این‌کار را انجام دهید. فقط کافی است یک برنامه‌ریزی دقیق و منسجم داشته باشید.

خلاصه‌ی کلام این‌که بلد بودن یا نبودن ریاضیات تاثیر چندانی روی مدت زمان یادگیری برنامه نویسی ندارد.

مدت زمان آموزش برنامه نویسی

تقویت اراده موثرترین راه در مدت زمان آموزش برنامه نویسی

فرض کنید تمام پیش‌نیازها برای یادگیری برنامه نویسی را دارید؛ هم زبان و ریاضیات می‌دانید و هم وقت و انرژی کافی برای یادگیری دارید ولی بااین وجود موتور حرکت‌تان خاموش است و حقیقت این است که این موتور فقط با بنزین اراده روشن می‌شود.

تا زمانی‌که اراده و انگیزه‌ی کافی برای یادگیری نداشته باشید به‌احتمال زیاد، یادگیری برنامه نویسی‌تان ماه‌ها یا شاید سال‌ها طول بکشد و هیچ‌وقت هم نتوانید به آن‌جایی که واقعا دل‌تان می‌خواهد برسید. پس قبل از هر چیز روی اراده‌تان کار کنید که کلید حرکت‌ درون دستانش است و حسابی روی مدت زمان یادگیری برنامه نویسی تاثیر دارد. ولی چطور می‌توانید اراده‌تان را تقویت کنید؟

  • برای خودتان هدف‌های کوچک و کوتاه‌مدت تعریف کنید. رسیدن به هرکدام از هدف‌های کوچک هم انگیزه‌تان را بیشتر می‌کند و هم یک اراده‌ی قوی برای ادامه‌ی مسیر بهتان می‌دهد.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید و آب کافی بنوشید.
  • به هرطریقی که شده روزی حداقل نیم ساعت وقت آزاد برای ورزش کردن پیدا کنید.
  • خبرهای بد روز را دنبال نکنید و کلا از اطلاعات بیهوده‌ی روزمره که این روزها در شبکه‌های اجتماعی فراوان هستند تاجایی که می‌توانید دور شوید.
  • یادگیری را به ساعت‌هایی از روز که بازدهی‌تان بیشتر است، موکول کنید.

اراده دقیقا مثل یکی از ماهیچه‌های بدن‌ است که با کمک این روش‌ها تقویت می‌شود و بهتر کار می‌کند.

جمع‌بندی مقاله در یک دقیقه

در این مقاله سعی کردیم تمام مواردی را که روی مدت زمان یادگیری برنامه نویسی تاثیر دارند، بررسی کنیم. انتخاب یک زبان برنامه نویسی مناسب و داشتن اراده کافی به همراه تکرار و تمرین می‌تواند شما را از یک مسیر مستقیم و بدون دست‌انداز به هدف برسانند. میزان ضریب هوشی‌ یا دانستن زبان و ریاضیات، آن‌قدرها که فکر می‌کنید مهم و حیاتی نیستند. این تلاش، پشتکار و علاقه‌ی شماست که می‌تواند به تبدیل شدن به یک برنامه نویس خوب و حرفه‌ای، نزدیک‌تان کند.